En utenatt i månaden: Augusti

År 2021 har varit Friluftslivets år. Och då menar jag inte bara för mig eller för folk generellt pga pandemin, utan officiellt. Det har Naturvårdsverket bestämt. Syftet med initativet var att få fler människor att vara ute, i jämförelse med föregående år. Kanske visste du det, eller så visste du det inte. Oavsett! Min poäng var inte att göra en utläggning om Naturvårdsverkets engagemang utan bara informera om att jag i samband med detta (under #luftenärfri på instagram) trillade över konceptet "en utenatt i månaden".
 
Idén är alltså att sova utomhus - i tält, tarp, koja, under bar himmel eller vad en nu föredrar - minst en natt per månad under hela året. Jajamen, du läste rätt! Det gäller även i ett regningt november och i minusgrader i januari. 
 
Ett sådant utmaning kände jag att jag behövde delta i. Främst för att utmana mig själv såklart men också för att få hitta nya sidor av friluftslivet och inkludera det mer i vardagen. Lämpligt nog träffade jag under året Jonas och när jag frågade om han ville göra det här med mig så sa han ja (yey!). Nu har vi som utmaning att sova ute en gång i månaden i ett helt år.
 
Vi började i augusti! Närmare bestämt vid Grillholmen i naturreservatet Florarna, norr om Uppsala.
 
 
Premiärturen fick bli av lättare karaktär då vi åkte efter jobbet på fredagen och därför inte hade så mycket tid. Vädret var dessutom lite halvsvajigt och om det hade gått åt helvete så kändes det skönt att inte ha så långt tillbaka till bilen. Dryga 2,5 km vandring från bilen fick vara lagom som fredagsunderhållning.
 
 
Om vi ska vara helt ärliga så var det varken en jätteinspirerande vandring eller en särskilt inspirerande tältplats, men det dög för ändamålet. Florarna i sig är i alla fall ett naturreservat med mäktig skog så det är värt ett besök oavsett.
 
 
Till middag blev det någon form av thaiwok med qourn. Över öppen eld såklart, det är det viktigaste om det finns möjlighet. Lägenheten ska lukta brand av alla kläder i minst en månad väl tillbaka hemma.
 
 
Tältet var varmt och skönt även om temperaturen ute inte var som en idyllisk sensommar-dag i augusti. Vi insåg däremot att det är lite för smalt för att båda våra liggunderlag ska få ordentlig plats, men det är vad det är. 
 
 
Augustis utenatt fick ett mediokert 5/10 i betyg på grund av den ganska ospännande vandringen och tråkiga tältplatsen - men vi misströstar icke för på vägen hem hittade vi kantareller. Dessutom har vi ju med detta kickat igång ett år av äventyr, så nöjda var vi ändå.
 
0 kommentarer