Höstskog

Det är något visst med skogen när det blir höst. Utöver alla färger så luktar det annorlunda. En kombination av blöt mossa, förmultnande löv och svamp. Gott. Friskt.
 
 
Vi gav oss ut på svamptur förra helgen, ganska nära civilisation. Det var ganska torrt trots höstregn och vi fick kämpa för att hitta trattkantareller. Gula kantareller har vi gett upp att leta efter eftersom säsongen är slut, men ibland dyker det upp någon enstaka.
 
 
Jag hade med mig kameran och fastnade, i brist på svamp, i fascinationen av alla höstfärger. Kände mig hundra procent som en klyscha som fotade höstlöv men kunde inte låta bli. Ungefär som att vara femton igen och gå på "fotopromenad".
 
 
Det blev en full korg till slut, men trattisarna vi hittade var ganska små i jämförelse med hur stora de kan bli. De fick åka med hem i alla fall.
 
 
I helgen, som igår, var vi på svampjakt igen fast på annan plats. Längre ifrån civilisation. Har aldrig sett så mycket trattkantareller i mitt liv tror jag. Vi blev besatta och fyllde korg efter korg och landade på ungefär (gissar vi) omkring 8-10 kg. Hela lägenheten är nu full av plåtar/brickor/fat med trattkantareller på tork. Jag glömde kameran fullladdad hemma på köksbordet men det var kanske bra för jag hade inte haft tid att fota i alla fall. Var vi plockade? Det kan jag tyvärr inte säga, det är emot svampplockar-kodex.
0 kommentarer